tirsdag 28. desember 2010

Foccaia

50 g gjær, tørrgjær bruker jeg
6 dl lunkent vann
6 dl hvetemel
6 dl durum hvete
kan bruke bare hvetemel, men blir best ved blanding av begge to
2 ts salt
1 ss flytende honning
1 1/2 dl  olivenolje
Maldonsalt til å ha oppå deigen
evnt fersk rosmarin
Stekes ved 225 gr på nederste rille i ca 30 min, bruk en liten langpanne

Bland gjæren sammen med hvetemel og durumhveten, Tilsett salt, rør sammen med lunkent vann, honning og 1 dl av oljen.Elt godt i kjøkkenmaskin i ca 10 min.Deigen skal være løs.Tilsett 2 ss av oljen så bollen smører seg. Dekk bollen med plast og la den heve til dobbel størrelse, fordel deigen i papirkledd liten langpanne. Klapp deigen godt ut, prikk deigen med en finger, ha over resten av oljen og ha over flaksalt. La deigen etterheve under plast i ca 40 min. Dryss over rosmarin når det gjenstår 5 min av steketiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne tilbakemelding på innleggene mine: