onsdag 21. august 2013

Barnemat fra 6 mnd og oppover ...følger nå mitt barnebarn Ulrik!

Dette er ULRIK!

Han begynte jeg å lage den første oppskriften som er: De første oppskriftene har jeg ikke bilde dessverre, glemte å ta dette.
Begynn alltid det første middags måltidet med poteter, poteter er det litt sødme i, og husk ikke skift ny middag hver dag, de skal lære seg til å kjenne smaken og bli kjent med smakene. Utrolig viktig!

3 ferske norske poteter, og lages dette på vinters tid så lag av mandelpoteter, de er det mere smak i de potetene. Skjær potetene i små biter så koker de mye fortere.
1 stilk fersk timian, rens den fra stilken,
1 stilk flat persille el vanlig kruspersille eller de urtene du måte ha tilgang på
3 ss usalta smør + litt vann
Viktig å ikke krydre med salt og pepper til disse små. Og urter er det mye smak i.
Når alt er ferdig kokt moses dette med en blender eller stavmikser. Fyll på rene små bokser, dette kan samles av rømmebokser, philadelfia bokser etc, her kan mye brukes. Og VIKTIG mer maten før den fryses, skriv på lokket, jeg bruker å lime på en malertape og skrive, den sitter godt på.

Barnemat med grønnsaker:
3 poteter
2 gulrøtter
1 stilk rosmarin
1/2 neve basilikum
3 ss usalta smør
1 dl vann

Hakk grønnsakene og kok opp og la det såputre til grønnsakene er ferdig kokt, moses med stavmikser el blender. Fyll også disse på små bokser og merk de godt!

Barnemat med grønnsaker:
3 poteter
2 gulrøtter
1 nepe
1 halv boks røde og gule cherrytomater
1 liten bit blomkål
1 liten neve med flatpersille
1 liten neve basilikum
3 ss usaltet smør
1 dl vann
Alt gjøres på samme måte som oppskriftene foran.


Kokt torsk med grønnsaker:

1 stk torsk kokes i litt vann uten salt
1 gulrot hakkes smått
1/4 stk blomkål
2 poteter skjæres i små biter
1 liten bit fersk ingefær som raspes og has sammen med grønnsakene
1 neve kruspersille, hakkes
1 dl vann
3 ss usaltet smør
Alt kokes, og has i blender el stavmikser for å lage pure.
Denne oppskriften gir 4 porsjoner


Bolognes:

200 g karbonade, ikke bruk kjøttdeig, viktig at barna får rene varer
1/2 rød paprika, renses og hakkes
3 flådde ferske tomater som hakkes
1 avocado
1 gulrot hakkes
1 neve basilikum hakkes
1 dl vann
3 ss usaltet smør
Ikke stek karbonaden med kok den sammen med grønnsakene godt.
2 dl kokte makaroni, og når de er ferdig kokte bruk litt av dette vannet  i blenderen
Dette gir 6 porsjoner:

Dette er hva jeg har foreløpig som ppskrift på barnemat, men jeg har oppskrifter inne her fra når jeg lagde til Jenta til mormor MIE! Finnes under barnemat. Og dete er rask å lage, hvis dere ikke vil følge mine oppskrifter slavisk, så bruk fantasien. Men vær forsiktig med kål og løk ennå, og som sagt bruk ferske urter som smaks forsterker!
Lykke til, men barnemat er moro å lage og man vet hva ungene får i seg og varmes i micro eller i kjele, men mulig at litt vann til må tilsettes.

/Bente








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne tilbakemelding på innleggene mine: