søndag 13. februar 2011

Foccaiabrød

500 g hvetemel, (evnt 150 g durumhvete)
50 g tørr gjær
3-4 dl lunkent vann
1/2 dl olivenolje
2 ts salt
1 ts sukker
2 fedd hvitløk
100-150 g grønn oliven uten sten
Bland alt det tørre i en kjøkkenmaskin og tilsett olivenolje og vann.
Kjør deigen i kjøkkenmaskin i ca 10-15 min, deigen skal være litt klissete, klyp i deigen, hvis den akkurat slipper fingrene er den fin.
Legg bakepapir i en liten langpanne, ha en dråpe olje i panna så sitter papiret bedre på plass. Ha deigen i formen og klapp deigen ut, jeg har litt olje på hendene så sitter ikke noe deig fast og lettere og klappe glatt ut.
Finhakk hvitløk og oliven fint og bland i litt olivenolje, smør dette utover deigen og la deigen heve ca 45 min under et klede.Strø på maldonsalt før steking, stek midt i ovnen ved 175 gr i ca 36-40 min.

Server til supper eller bare med aioli

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne tilbakemelding på innleggene mine: