lørdag 19. februar 2011

Svenske wallenbergere

400 g kyllingkjøttdeig
1 dl fløte
4 eggeplommer
3 ss strøkavring
1-1/2 ts salt
nykvernet pepper
2 ss smør
2 dl sky
2 dl kjøttbuljong, jeg brukte kylling fond
2 dl fløte
2 ss soya saus
2 ss hvetemel utrørt i litt vann, jeg bruker maisenamel
Poteter
1 pose frossne grønne erter
tyttebærsyltetøy
Bland sammen farsen og fløten, bar den 1 dl først, Arbeid inn eggeplommene. Et egg om gangen røres inn. Ha i salt/pepper. Form store biffer. og legg på oljekledd skjærefjel.
Stek biffene på middel varm stekepanne i ca 3 min på hver side til gyllent stekt. Biffene skal bli høye. Sveller litt. Skyll ut pannen med litt vann om gangen, det gir sky. Ha den over i en kjele.
Varm sky, kjøttbuljong, og resten av fløten, og soyasaus til sausen i en kjele. Rør ut hvetemel eller maisenamel  i litt vann. Ha det over i kjelen. La dette putre ca 5 min. salt og peppere. Legg i biffene og og la dette syde i litt av sausen.
Server med kokte poteter, eller potetmos. Kok ertene lett. Og server med tyttebærsyltetøy.

1 kommentar:

  1. Takk for oppskrift på Wallenbergere - den skal også jeg teste. Ser frem til det
    Mvh Superkokken

    SvarSlett

Gi gjerne tilbakemelding på innleggene mine: