tirsdag 18. september 2012

Lam ytrefilet med kantarellsaus!

Bruk hel eller halve ytrefileter av lam. Her lagde jeg til bare min mann og meg, så da brukte jeg ca 400 g ytrefilet. 2 kvister rosmarin 4 uskrelte hvitløk fedd smør og nøytral olje til steking Rens fileten for sener hvis det er på kjøttet, ha på salt og pepper på kjøttet og stek i god varm panne i nøytral olje, ha i litt smør og rosmarin og hvitløk, la dette surre i panna og husk slå over skyen fra panna over kjøttet men man fortsetter å steke,kjøttet skal være ca 58 grader da er det rosa inni. La hvile litt før man skjærer i kjøttet, server med kantarellsaus til. Kantarellsaus: 200-250 g kantarell, riv opp soppen fint etter man har renset den, 1 sjalottløk, fin hakket og stek i litt smør til løken er blank, tilsett soppen og la den steke litt, tilsett 50-100 g blåmuggost, smak dere frem her, ikke alle liker for sterk ostsmak. Tilsett litt lammefond, men får man ikke tak i det kan kyllingfond brukes. Tilsett 1/2 boks cream fraiche og ca 0,5 dl fløte, kok opp til sausen er smeltet. Smak til med salt og pepper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne tilbakemelding på innleggene mine: