tirsdag 28. januar 2014

Appelsinmarmelade!

Her er oppskrift på appelsinmarmeladen som jeg la ut bilde av på Facebook!

2,4 kg appelsiner, vask disse veldig godt, hvis man ikke kjøper økologiske da, men de er dyrere
8 dl vann
1 kg rørsukker, da har jeg bruk økologisk, ikke bruk vanlig farin
4 ts sitronsyre
1/2 pk certopulver, kan sløyfes hvis syltetøyet er stivt nok, skal gi dere et tips nedfor om hvordan dere sjekker dette.

Vask appelsinene, skrell de med en potetskreller, det hvite skal ikke være med på skallet, skjær det i tynne små biter. Kok disse med vannet i ca 25 min under lokk.
Skjær bort det hvite og hinner på appelsinene og skjær fileter og del disse igjen i små biter, legg i kjelen og la dette kokes på svak varme i 30 min. under lokk.
Hell i sukkeret i kjelen og la småkoke yttligere 30 min men nå uten lokk. Skum godt av hvis det blir skum. Rør ut sitronsyre ved å ta litt syltetøy i en bolle og rør ut, hell tilbake i kjelen. Nå kan evnt tipset om det er passe tykk marmelade gjøres, Hell 1 ss marmelade på en avkjølt asjett og sett den inn i kjøleskapet for noen minutter. Dra så en skje mitt i massen og om den sporet ikke flyter i sammen igjen er marmeladen ferdig. Om massen går i sammen igjen er den ikke ferdig, kan kokes noen minutter til da, men jeg tilsetter da pektinpulver (certo) og koker opp igjen i ca 1-2 min

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne tilbakemelding på innleggene mine: